سبد خرید شما خالی است.

منِ پشت کنکوری چقدر می توانم رتبه ام را بهتر کنم؟

DWQA Questionsدسته بندی: پشت کنکوری هامنِ پشت کنکوری چقدر می توانم رتبه ام را بهتر کنم؟
نیما پیری عضو سایت پرسیده شده در 3 سال پیش
سلام.در جواب یک پشت کنکوری که می پرسد من اگر پشت کنکور بمانم چقدر می توانم رتبه خودم را بهتر کنم ؟باید بگویم که جواب خیلی ساده است؛به اندازه تغییر خودت

سوال اساسی و اولیه ای که باید جواب بدهی این است که آیا واقعا میخواهی پشت کنکور بمانی و برای هدف خود انرژی بگذاری؟

اگر جوابت اره است من می گویم هیچ محدودیتی برای اینکه رتبه ات را بهتر کنی وجود ندارد و هیچ قانونی هم وجود ندارد که به تو بگویند تو که رتبه ی سال قبل یا سالهای قبلت فلان عدد شده،امسال نهایتا بتوانی این رتبه را به این عدد خاص برسانی،خیر،همچین قانونی وجود ندارد و من مجددا جواب اولیه خودم را به این سوال متداول تکرار میکنم که به اندازه ای که تغییر میکنی می توانی رتبه خود را تغییر دهی.

اما منظور از تغییر خود چیست؟یک پشت کنکوری باید در وهله اول اشتباهات گذشته خود را بشناسد و در دو حوزه تغییراتی اساسی بوجود بیاورد.

  1. ذهنی و رفتاری
  2. مطالعاتی

1

1-1 در اصول مشاوره و کوچینگ اصلی به نام پیش فرض های ذهنی داریم که به این صورت است که یک داوطلبی که قصد پشت کنکور ماندن دارد و دوست دارد به موفقیت در کنکور برسد با خود که فکر می کند می گوید چون من پارسال نتوانستم موفق شوم پس امسال هم همان اتفاق میفتد بنابراین اولین تغییر حذف این پیش فرض ها و مفروضات ذهنی غلط است؛چون شما قبلا نتیجه ای را بدست اوردی که دلخواهت نبوده قرار نیست که همان نتیجه تکرار شود اگر همان مسیر قبلی را طی نکنی.

1-2 منِ پشت کنکوری ممکن است سال (های)پیش هم که به موفقیت در کنکور فکر میکردم میدانستم که نمیتوانم موفق شوم و باورهای منفی در ناخودآگاهم داشتم یا به خودم و توانایی هایم اعتماد نداشتم(اعتماد به نفس نداشتم) و امسال باید برنامه ای برای تغییر باورهای منفی در ناخودآگاهم داشته باشم؛چون با همان باورها و افکار و احساسات همان نتایج قبل را بدست میاورم.

1-3 بار قبل در مطالعه ام پیوستگی نداشتم یا به اندازه ی کافی انگیزه نداشتم

1-4 در آزمون که شرکت میکردم(یا در منزل که از خودم امتحان میگرفتم)میدانستم که نتیجه ی خوبی نمیگیرم ولی چون فکر میکردم خودم همه ی نکات برای موفقیت در کنکور را بلدم یا نیازی به کمک گرفتن ندارم؛از راهنمایی های دیگران(مثلا یک مشاور تحصیلی)استفاده نکردم(ممکن است دلیلش داشتن غرور هم باشد)

1-5 میگفتم هدف دارم ولی در عمل نمی توانستم به اندازه ی کافی آنرا نشان دهم(عملگرا نبودم و بهای هدفم را آنطور که باید نپرداختم)

و…

2

2-1 تعداد تست پایین و بلد نبودن اصل و نکات تست زنی کنکور

2-2 توجه نکردن به کیفیت مطالعه بالا در کنار ساعت مطالعه بالا

2-3 مرور و تکرار درست و به موقع نداشتن برای مطالب درسی و دروس کنکور

2-4 تمرکز نداشتن در زمان مطالعه دروس

2-5 شرکت نکردن مرتب در آزمونهای آزمایشی

2-6 داشتن آفت های مطالعه همچون وسواس در مطالعه،خواب آلودگی در زمان مطالعه و . . .

و…

آن و . . . که قرار داده ام باید توسط خود شما پر شود و به صورت کامل باید به اشتباهات گذشته خود واقف باشید و تصمیم بگیرید آنها را تکرار نکنید؛آنوقت هرچقدر که بخواهید می توانید رتبه خود را بهتر کنید و حتی به رتبه های دو و تک رقمی برسید.

مقالات و پادکست های آموزشی مرتبط:

چند کلمه حرف حساب با پشت کنکوری ها

چگونه یک پشت کنکوری موفق باشم؟قسمت1

چگونه یک پشت کنکوری موفق باشم؟قسمت2