سبد خرید شما خالی است.

3 تکنیک افزایش ساعت مطالعه+جلوگیری از نوسانی بودن آن

یکی از سوالات متداول داوطلبان کنکور و دانش آموزان پایه راه های افزایش ساعت مطالعه است.

خیلی ها به اشتباه فکر می کنند که برای افزایش ساعت مطالعه خود باید از خواب خود کم کنند و به دنبال راه های کاهش خواب و افزایش ساعت مطالعه می‌گردند یا فکر می‌کنند نباید هیچ گونه تفریح و استراحتی داشته باشند تا بتوانند به ساعت مطالعه‌ی بالاتری برسند؛ درصورتی که این طرز فکر و این عملکرد اشتباه است.

در این مقاله با تکنیک‌ها و نکاتی آشنا می‌شوید که می‌توانید یک پاسخ جامع و کامل برای سوال چگونه ساعت مطالعه را افزایش دهیم داشته باشید.

راه های افزایش ساعت مطالعه

تکنیک 1: فشرده جمع کردن برنامه روزانه

بیایید با هم دو گزارش از دو دانش آموز مختلف را چک کنیم

افزایش ساعت مطالعه

خب اگر این دو دانش آموز بخواهند ساعت مطالعه‌ خود را افزایش دهند کدامشان زمان انجام دادن این کار را دارند؟

مطمئنا دانش آموز A چون توانسته برنامه روزانه خود را فشرده‌تر جمع و جور کند. بنابراین از این به بعد سعی کنید تا جایی که می‌توانید برنامه روزانه خودتان را فشرده جمع کنید تا در انتهای روزتان زمانی برای استفاده و افزایش ساعت مطالعه برای کنکور داشته باشید.

نکته: فشرده جمع کردن برنامه روزانه به معنای نداشتن استراحت بین دروس نیست؛ منظور این است که باکس‌ مطالعاتی شما زیاد پَخش و پَلا نباشد.

تکنیک2: داشتن هدف گذاری روزانه و هفتگی

این نکته مهم را همیشه یادتان باشد که مغز ما انسانها عاشق تنبلی کردن است و اگر هدف هفتگی و روزانه برای آن مشخص نکنیم و مغزمان را به انجام کارهایی که برای موفقیتمان لازم است مجبور نکنیم خیلی راحت تنبلی می‌کند و به اصطلاح دستمان را توی پوست گردو می‌گذارد.

ابتدای روز مشخص کنید که هدفتان رسیدن به چه ساعت مطالعه و تعداد تستی هست؟ (البته این هدفگذاری را با توجه به گذشته خودتان انجام دهید مثلا اگر میانگین ساعت مطالعه روزانه شما 8 ساعت است می توانید برای هفته یا روز پیش رو، خودتان را مقداری به چالش بکشید و افزایشش دهید)

تکنیک3: استفاده از زمان‌های مرده

استفاده از این تکنیک افزایش ساعت مطالعه می تواند دو مزیت برای شما داشته باشد

  1. در مجموع باعث افزایش ساعت مطالعه می‌شود
  2. کمک می‌کند قدر زمانتان را بیشتر بدانید

خلاصه اینکه به قول خودمانی نسبت به زمانتان حریص باشید و از زمان‌های کوتاهی که شاید خیلی به چشم نیایند هم استفاده کنید تا خیالتان راحت باشد که در مسیر درستی برای رسیدن به آرزوهایتان حرکت می‌کنید.

افزایش ساعت مطالعه بدون خستگی!

این عبارتِ افزایش ساعت مطالعه بدون خستگی یکی از عبارت های تعجب برانگیز هست؛واقعیت این هست که مطالعه زیاد حتما با خستگی همراه هست اما اگر شما سبک زندگی درستی داشته باشید؛مثلا ورزش روزانه را وارد برنامه ی روزانه خود کنید آستانه ی خستگی شما بالاتر می رود و با احساس بهتری روز و مطالعه خود را پشت سر می گذارید.

کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که به دنبال افزایش تدریجی ساعت مطالعه باشید که بدن و ذهن شما به داشتن ساعت مطالعه بالا عادت کند دقیقا مانند ورزش کردن که رفته رفته عضلات شما قوی‌تر می‌شوند.

افزایش ناگهانی ساعت مطالعه!

مگه داریم؟ مگه میشه؟ واقعا هم نه داریم و نه می‌شود که به یکباره ساعت مطالعه‌ی خود را افزایش داد؛ منظور این نیست که هیچ دانش آموزی این توانایی را ندارد؛ منظور این است که اگر به دنبال ساعت مطالعه بالا و البته پایدار هستید باید به دنبال افزایش تدریجی ساعت مطالعه باشید نه ناگهانی

دانش آموزی که می‌خواهد رشدی یکباره در ساعت مطالعه( یا حتی تعداد تست ) خود داشته باشد مانند فردی است که روزهای اولی است که بدنسازی را شروع کرده اما می‌خواهد با وزنه های سنگین تمرین کند و عضلاتش هم سریع رشد کند؛ خب معلوم است که امکان ندارد و حتی ممکن است عضلاتش آسیب ببینند.

شروع کنید به تحلیل کردن وضعیت خودتان و ببینید در روزهای گذشته چه ساعت مطالعه‌ای داشته اید و کافی است روزی 15 دقیقه تا نیم ساعت به ساعت مطالعه خود اضافه کنید تا رشدی پایدار را شاهد باشید.

راه های کاهش خواب و افزایش ساعت مطالعه

رک و راست بگویم که دانش آموزی که به دنبال کاهش ساعت خوابش برای افزایش ساعت مطالعه می‌گردد یعنی اصلا اهمیت مدیریت زمان و افزایش بازدهی مطالعه را درک نکرده است.

اصل بسیار مهمی که در مدیریت زمان وجود دارد این است که :شما باید سعی کنید زمانی که در اختیار دارید را بهتر مدیریت کنید؛نه اینکه زمانی که نمی توانید مدیریت کنید را افزایش دهید.

فرض کنید الان در شبانه روز7 ساعت می خوابید،خب با این وجود شما 17 ساعت را در اختیار دارید که هدف شما باید این باشد از این 17 ساعت موجود به نحو احسن استفاده کنید نه اینکه این 17 ساعتی که نمی توانید به صورت بهینه از آن استفاده کنید را با کم کردن خواب به 20 ساعت افزایش دهید و روز بعد هنگام مطالعه دچار کسلی و خواب آلودگی بشوید.

همه ی ما انسانها به خواب نیاز داریم و خواب یکی از نیاز های ضروری ما هست و اگر برای افزایش ساعت مطالعه خود از خوابمان کم کنیم وارد یک چرخه ی معیوبی می شویم و هر روز عملکرد و کیفیت مطالعه خود را کمتر می کنیم و در هنگام مطالعه دچار خواب آلودگی میشویم که یکی از آفت های مطالعه است.

بنابراین این ایده‌ی کهنه راجع به افزایش ساعت مطالعه را کنار بگذارید و به دنبال اجرا کردن تکنیک افزایش ساعت مطالعه که بالاتر مطرح کردیم باشید.

افزایش ساعت و کیفیت مطالعه

فرض کنید قصد مسافرت هوایی به یک جای خوش آب و هوا را دارید!

افزایش ساعت و کیفیت مطالعه

در فرودگاه هستید و بلیط‌تان هم در دستتان است.

اما به یکباره تیم فنی اطلاع می‌دهند که یکی از باله‌های هواپیمایی که برای پرواز شما مشخص شده دچار مشکل شده است.

سوال این است که اگر شما سوار این هواپیما شوید می‌توانید سلامت به مقصد برسید؟ مطمئنا نه

داستان ساعت مطالعه و کیفیت مطالعه هم همین است؛ این دو بال های حرکت شما هستند و هر دوی این‌ها باید به خوبی کار کنند؛ بنابراین لطفا صرفا به داشتن ساعت مطالعه بالا دل خوش نکنید و بدانید باید به دنبال افزایش ساعت و کیفیت مطالعه توام با هم باشید تا به موفقیت‌های دلخوهتان برسید.

جدول افزایش ساعت مطالعه

برای پیش رفتن با جدول افزایش ساعت مطالعه پیشنهادی که در ادامه می‌آید اگر دانش آموز هستید یک روز تعطیل را در نظر بگیرید و اگر هم فارغ التحصیل هستید این فرمول می‌تواند در تمام روزهای شما اجرا شود.

تکنیک افزایش ساعت مطالعه

جلوگیری از نوسانی بودن ساعت مطالعه

دانش آموزان زیادی با استفاده از راه های افزایش ساعت مطالعه، ساعت مطالعه خودشان را افزایش می‌دهند اما این روند خوب ممکن است فقط چند روزی ادامه داشته باشد و به اصطلاح مطالعه نوسانی داشته باشند

به نظر شما چرا این اتفاق می‌افتد؟

این اتفاق می‌تواند دو دلیل عمده داشته باشد

  1. نداشتن انگیزه برای درس خواندن
  2. رعایت نکردن قانون تکامل

انگیزه برای درس خواندن که موضوع مفصلی است و در پست‌های افزایش انگیزه درس خواندن به آن پرداخته‌ام که می‌تواند شما را به نقطه‌ای برساند که هر روزه با انگیزه بالا هدفتان را دنبال کنید.

قانون تکامل یکی از قوانین ابدی و ازلی این جهان است و به ما می‌گوید که هیچ اتفاق خوبی یک شبه اتفاق نمی‌افتد بلکه طی یک روند تکاملی باید اتفاقات خوب را رقم زد

وقتی منِ دانش آموز از این قانون اطلاع داشته باشم همانطوری که در بالاتر هم توضیح دادم به دنبال افزایش ناگهانی ساعت مطالعه نیستم و با یک برنامه ریزی اصولی سعی می‌کنم افزایش تدریجی ساعت مطالعه داشته باشم.

در این صورت و با رعایت کردن قانون تکامل برای افزایش ساعت مطالعه دیگر درگیر مطالعه نوسانی نمی‌شوم و پله پله ساعت مطالعه‌ام را افزایش می‌دهم و آن را بالا نگه می‌دارم.

 

یک نظر

  • N گفت:

    عالی هستید آقای پیری
    خدا خیرتون بده

  • پیمان گفت:

    آیا شما مشاوره رایگان و آموزش رایگان هم ارائه میدهید؟

    • سلام عزیز.منظورت رو دقیق متوجه نشدم ولی برای آموزش های رایگان که میتونی از سایت و پیجم استفاده کنی
      برای مشاوره رایگان هم من جلسه اولیه و ثبت نام مشاوره رو رایگان گذاشتم که میتونی صفحه ثبت نام مشاوره رو ببینی

  • یلدا نوروزی گفت:

    ممنونم ازلطفتون????????

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *