سبد خرید شما خالی است.

آفت های مطالعه(بلند خوانی در زمان مطالعه+راه رفتن در زمان مطالعه)

به نام خداوند مهربان
آفت های مطالعه گریبان گیر خیلی از دانش اموزان و داوطلبان کنکور؛معظلی که باعث میشود

  • خیلی از داوطلبان به کیفیت مطالعه ی بالایی نرسند
  • وقت برای مرور مطالب درسی و تست زنی به اندازه ی کافی نداشته باشند
  • نتوانند برنامه ی درسی خود را اجرا کنند و از برنامه ی خود جا بمانند
  • و. . . .

دوست دارم از مثالی که در مقالات قبلی از بین بردن آفت های مطالعه آن را ذکر کرده ام مجددا استفاده کنم چون یاد آوری آن خالی از لطف نیست.
فرض کنید که کشاورزی هستید که گندم کاشته اید،کلی برای کاشت،آبیاری،از بین بردن آفت ها و برداشت گندم خود زحمت کشیده اید اما درست در زمان برداشت محصول اخباری را میبنی بر حمله ی آفت ها به مزارع کشاورزی می شنوید؛سریع اماده می شوید و به مزرعه ی خود سر می زنید و میبینید که بلههه متاسفانه ملخ ها به مزرعه ی گندم شما هم حمله کرده اند
چه حس و حالی دارید؟مطمئنا می گویید آقای پیری معلوم است که آن لحظه حال خوبی ندارم چون نتوانسته ام مزد زحماتم را دریافت کنم
و من میخواهم به شما بگویم دانش آموزی که درگیر آفت های مطالعه ای همچون وسواس در مطالعه،بلند خوانی در زمان مطالعه،خواب آلودگی در زمان مطالعه و راه رفتن در زمان مطالعه است هم همین وضعیت را دارد
یادتان است در کارگاه تصویری میخواهی در کنکور و آزمونت بدرخشی با هم صحبت کردیم و ذره بین را مثال زدیم که وقتی ما با ذره بین نور را روی شیئی متمرکز میکنیم آن وقت است که می تواند بسوزاند؟

چرا این اتفاق می افتد؟ خیلی ساده چون

  1. نور را روی هدف متمرکز کرده ایم و
  2. آن انرژی(انرژی خورشید)را در مسیر درست صرف کرده ایم تا به هدفمان که سوزاندن آن شیء باشد برسیم.


دانش آموز موفق در آزمون آزمایشی و موفق در کنکور دانش آموزی است که انرژی خود را در مسیر درست صرف میکند و متاسفانه آفت های مطالعه ای همچون بلندخوانی به مثابه نشتی انرژی عمل می کند
مثال دومی که به ذهنم می رسد این است که فرض کنید شما می خواهید از تهران به سمت رشت حرکت کنید ولی مسیری که شما انتخاب کرده اید به سمت کرمانشاه است؛خب شما هرچقدر هم با سرعت حرکت کنید و کلی زحمت بکشید نمی توانید به رشت برسید چون مسیر اشتباهی را انتخاب کرده اید
همه این مثال ها و نکات مشاوره ی تحصیلی به مکا یاد میدهد که باید تلاش انجام دهیم اما تلاش در مسیر درست و یکی از فاکتورهایی که این امر را برای ما رقم می زند از بین بردن آفت های مطالعه ای همچون بلند خوانی در زمان مطالعه و راه رفتن در زمان مطالعه است.

بلند خوانی در زمان مطالعه

ریشه ی بلند خوانی

ریشه ی بلند خوانی را می توان در عادت های بد مطالعاتی در دوران تحصیل دانست مثل اینکه بعضی از معلمان روی روخوانی و خواندن با صدای بلند تاکید داشته اند و دلیل دوم آن را می توان تنبلی خود دانش آموزان دانست!بله تنبلی خود شماها!بعضی از دانش آموزان در دوران تحصیل از مشاورین،رسانه و . . . گهگاهی می شنوند که بعضی از عادتها همچون بلند خوانی یا راه رفتن زمان مطالعه اشتباه است اما این قضیه را جدی نمی گیرند و این نقاط ضعف را کنار نمی گذارند و این می تواند دلیلی برای داشتن این عادت های غلط مطالعه باشد؛البته ما نمیخواهیم دنبال پیدا کردن مقصر باشیم بنابراین به اصل مطلب و راهکارها بپردازیم.
چرا باید آفت مطالعه ی بلند خوانی را حذف کرد؟

همانطوری که گفتیم خیلی از دانش آموزان درگیر این آفت بلند خوانی هستند و به غلط فکر می کنند که اگر مطالب درسی را با صدای بلند بخوانند و برای خود تکرار کنند یا حتی بدتر در زمان مطالعه راه بروند و مطالعه کنند یادگیری بیشتری دارند در صورتی که اینطور نیست

1 بلند خوانی باعث هدر رفت انرژی زیادی از شما می شود.فرض کنیم برنامه ی درسی شما به این صورت است که قرار است امروز زیست،ریاضی،شیمی و ادبیات مطالعه کنید؛حال مطالعه ی این حجم را میخواهید با صدای بلند انجام دهید خب چه انرژی از شما گرفته می شود؟ایا واقعا مانند کسی نمی شوید که انگاری کوه جابجا کرده است؟

کنکور پروسه بلند مدتی است و حجم مطالب آن نیز زیاد است(یک امتحان تشریحی با حجم کم نیست)بنابراین این حجم زیاد دروس و تست ها را واقعا نمی شود با صدای بلند مطالعه کرد.

2 سرعت مطالعه شما افت می کند.برخلاف باور اشتباه عوام راجع به تندخوانی در کنکور اگر شما سعی کنید حتی مقدار کمی سرعت مطالعه خود را افزایش دهید باعث می شوید که در زمان مطالعه تمرکز بالاتری داشته باشید و کیفیت مطالعه ی بالاتری را برای خود رقم بزنید؛بلند خوانی آفتی است که چون سرعت مطالعه با صدای بلند خیلی از کتر از سرعت حرکت چشم است باعث می شود سرعت مطالعه شما افت کند و حتی ممکن است دچار خواب آلودگی در زمان مطالعه نیز بشوید.

چطور آفت بلند خوانی را حذف کنیم؟

حذف این آفت مطالعه راه و روش خاص یا عجیب و غریبی ندارد فقط کافی است یک نکته ی مهم را برای حذف آن در نظر بگیرید و ان قانون تکامل است به دنیای اطرافتان نگاه کنید؛یک ساختمان بلند یک شبه ساخته نمی شود،یک قهرمان ورزشی یک شبه به این جایگاه نمی رسد و. . . و پیرو این قانون هیچ عادت بد و منفی نیز یک شبه تغییر نمی کند؛تغییر عادتها نیازمند طی کردن پروسه ای است که حتما باید طی شود.

بنابراین اگر الان مطالب درسی را با صدای بلند مطالعه می کنید نخواهید یک شبه این عادت را کنار بگذارید فقط کافی است که به خود تعهد دهید که هر روز مقداری از زمان مطالعه ی خود را که با صدای بلند مطالعه می کردید را کم کنید و صامت خوانی کنید؛یعنی فقط با چشم هایتان و بدون صدا اینکار را انجام دهید و پله پله این عادت غلط مطالعه را کنار بگذارید.

حتی اگر دیدید که ترک این عادت غلط مطالعه برایتان سخت است می توانید اول مطالعه با صدای بلند را به لب خوانی و زمزمه کردن تبدیل کنید و بعد به صامت خوانی.

راه رفتن در زمان مطالعه

فرض کنید در حال مطالعه ی دین و زندگی هستید و همراه با راه رفتن مطالعه هم می کنید؛نمره ای که به تمرکز خود می دهید چقدر است؟نمره ای که به کیفیت مطالعه ی خود می دهید چقدر است؟

راه رفتن در زمان مطالعه یکی از آفت های مطالعه و یا عادتهای غلط مطالعه است که باید آنرا به دلایل زیر حذف کرد

  1. وقتی که در زمان مطالعه راه می روید تمرکز بسیار پایینی دارید و حواستان به راه رفتن،کتاب،محیط اطراف و. . .است.گفتیم برای رسیدن به موفقیت در آزمون آزمایشی و موفقیت در کنکور باید انرژی خود را در مسیر درست صرف کنید و آفتی مانند این باعث می شود که انرژی زیادی صرف کنید برای رسیدن به موفقیت اما متاسفانه در مسیر درست نباشد.داشتن تمرکز بالا پیش شرط داشتن کیفیت مطالعه بالا هست و این اولین دلیل محکمی است که این آفت را باید حذف کرد.
  2. وقتی شما مطالعه می کنید و راه می روید دچار خستگی چشم و خستگی جسمی می شوید؛چون علاوه بر انرژی ذهنی که صرف می کنید کلی انرژی جسمی نیز از دست می دهید.
  3. سرعت مطالعه شما به شدت کاهش پیبدا می کند؛هنگاه راه رفتن مطالعه کردن باعث می شود که خطوط را گم کنید یا توجه شما معطوف به اشیای دیگر شود و سرعت مطالعه ی شما کاهش پیدا کنید و  سرعت مطالعه ی کمتر=تمرکز کمتر=کیفیت مطالعه ی پایینتر و . . .
  4. وقتی شما در جلسه ی آزمون آزمایشی یا کنکور شرکت کنید مجبور هستید که چندین ساعت در یکجا بنشینید؛با راه رفتن در زمان مطالعه عادت یکجا نشستن و جوابگویی به تستها در شما ایجاد نمی شود.
  5. و . . .

خلاصه اینکه شما برای رسیدن به هر موفقیتی در زندگی نیاز دارید که تلاش زیادی داشته باشید اما تلاش بهینه(یعنی در مسیر درست)بنابراین برای اینکه تلاش خود را بهینه کنید علاوه بر رعایت دیگر نکاتی که در مقالات و پادکست ها به آنها اشاره کرده ایم باید هر نوع آفت مطالعه ای را از روند مطالعاتی خود حذف کنید؛فقط فراموش نکنید که حذف عادتهای غلط مطالعه با یک چشم بر هم زدن اتفاق نمی افتد و برای حذف آنها باید مقداری صبور باشید(این به معنای آن نیست که 6 ماه زمان ببره؛منظور اینه که عجله ای این کار رو انجام ندید)


امیدوارم از مطالعه ی این مقاله ی اموزشی لذت برده باشید و منتظر آموزشهای بعدی باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *